برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
مدرس و مشاور برندسازی دکتر برند انجمن برند علی خویه

بازاریابی، فروش و برندسازی مواد غذایی

مواد غذایی یکی از اساسی ترین نیارهای جوامع بشری بوده و مجموعه ی عوامل تامین و توزیع یا بازاریابی موادغذایی از اهمیت شایانی در توسعه جوامع برخوردار است. نظام بازاریابی مواد غذایی به عنوان یک سیستم جامع تولید ، توزیع و مصرف اینگونه مواد سهم بسزایی در اقتصاد ملی دارد و مطالعهی این نظام از جهات مختلف ، راهگشای مسائل و مشکلات ان در جهت نیل به توسعه ملی خواهد بود. در این مطالعه که به روش اسنادی انجام گرفته با یک رویکرد سیستمی ضمن پرداختن به موضوع بازاریابی و نظامهای بازاریابی موادغذایی سیر تکاملی و مدلها یا چارچوب های مفهومی این نظام مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی ار آن است که با توسعه ی این مدلها نگاه دقیق تر و جزئی تری به نظام هی بازاریابی موادغذایی شده است اما در عین حال نقش کلیدی نهادها و تشکل های مردمی در آن نادیده گرفته شده است.

 

برخی از شرکت های تولید مواد غذایی یا کارخانه ها از بن های تخفیف برای جذب بیشتر مشتری ها استفاده میکنند. اما آیا به طور کامل نحوه ی استفاده از این بن ها را در جهت فروش بیشتر میدانند؟ این بن ها اغلب دارای تخفیف هستند و یا جوایزی را به قید قرعه به مشتری ارائه میدهند اما چیزی که در ارائه این بن ها از اهمیت زیادی برخوردار است محتوی آنهاست. حتما باید کانال های ارتباطی را در هر نوع تبلیغی که انجام میدهیم بگنجانیم کانال‌های ارتباطی باید فعال باشند و در دسترس.

، استفاده از سایر ابزارهای بازاریابی مانند ساماندهی زنجیره لجستیک و تامین، اجرای سیاست های صحیح قیمت گذاری، شناسایی و ارتباط سازنده با عمده فروشان و مشتریان کلیدی و همچین استفاده از قدرت روابط عمومی است. بر روی مبحث روابط عمومی تاکید ویژه می کنم زیرا اولا روابط عمومی مقوله ای است به نسبت کم هزینه و با قدرت تاثیرگذاری فراوان. بویژه با ظهور ابزارهای اطلاع رسان دیجیتال این شیوه سهل تر و تاثیرگذارتر شده است

 

روش های قیمت گذاری محصولات غذایی

روش «قیمتگذار» یا «پیشرو قیمت» (Price Leader) به روشی اطلاق می شود که در آن قیمت شرکتهای بزرگ به عنوان قیمت پایه از طرف شرکتهای کوچکتر پذیرفته میشود. افزایش یا کاهش قیمت محصول توسط شرکت بزرگ به وسیله دیگران پذیرفته میشود.

– روش «قیمت تعیین شده» (Administered Price) قیمتی است که توسط شرکت برای محصول خاصی در نظر گرفته می شود. تعیین این قیمت با اطلاع کامل از وضع عرضه و تقاضا و میزان سودی که عاید میشود صورت می پذیرد.

 

 

 پیشبرد فروش

پیشبرد فروش از طریق اعمالی که مصرف کننده را به خرید کالا ترغیب می کند، صورت می گیرد. این اعمال شامل اطلاع رسانی، تشویق به مصرف کالا، یاد آوری به مشتریان گذشته و تبلیغ برای مشهور شدن کالاست. بنابراین فرایند پیشبرد فروش به طور عمده با استفاده از سازوکار تبلیغات انجام می شود و بیشتر در پی جذب مصرف کنندگان جدید است.

در عملیات پیشبرد فروش ابتدا باید مخاطبان شناسایی شوند آنگاه اطلاعاتی که در خصوص کالا باید به مصرف کننده منتقل شود، تعیین گردد. . و

نقش علائم تجاری نیز در این ارتباط مهم است. وقتی مصرف کنندگان تجربه خوبی از مصرف کالا داشته باشند به راحتی علامت آن را به خاطر می سپارند و این خود در پیشبرد فروش کالا، مؤثر است.

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

کارگاه اموزشی اصول و مهارت های غرفه داری و مدیریت غرفه و نمایشگاه مدرس: علی خویه khooyeh.ir

کارگاه اموزشی اصول و مهارت های غرفه داری و مدیریت غرفه و نمایشگاه

کارگاه اموزشی اصول و مهارت های غرفه داری و مدیریت غرفه و ...