برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
تحقیقات بازاریابی

اصول و مبانی بازاریابی فرانشیز

مترجم: بهناز پذیرایی

نویسنده: Scott Langdon

نوعی از کسب‌و‌کار وجود دارد که در آن شما می‌توانید بخشی از حق امتیاز یک کسب‌و‌کار بزرگ را در محل‌های مختلف خریداری کنید. این نوع سرمایه‌گذاری اگر درست انجام شود بسیار سودمند خواهد بود، اما نکات زیادی وجود دارد که قبل از خرید امتیاز یک کسب‌و‌کار بزرگ‌تر باید در نظر بگیرید. به‌عبارت دیگر، مهم است که کار را به‌طور صحیح انجام دهید و قبل از خرید امتیاز یک کسب‌و‌کار فرانشیز (نوعی کسب‌و‌کار که در آن به یک شرکت اختیار فروش تولیدات یا محصولات شرکت دیگر داده می‌شود و در قبال آن مبلغی دریافت می‌شود)، درک درستی از آن داشته باشید و اگر تصمیم دارید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید، باید بازار را به‌خوبی بشناسید، در غیر این‌صورت سرمایه‌تان را از دست خواهید داد.در مطالعات اخیری که امسال انجام شد، بازاریابی فرانشیز یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه معرفی شده، اما زمانی که تعداد افراد زیاد می‌شود در مورد چگونگی اختصاص پول مشکلاتی به‌وجود می‌آید. نظرات مختلفی در مورد نحوه صرف پول وجود دارد و هر فرد در مورد منافع کسب‌و‌کار خود نگران است. برخی از نکاتی که قبل از خرید فرانشیز باید در نظر بگیرید در ادامه آمده است.

 

فرانشیز چیست؟

واضح است که قبل از ورود به فرانشیز باید دقیقا معنی آن را بدانید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فرانشیز کسب وکار خودشان است. این طور نیست، این یک راه برای انجام کسب‌و‌کار است و صرفا یک برنامه ترکیبی؛ شامل کار کردن برای خود و کار برای شخص دیگری است. به همین دلیل بهترین گزینه مناسب برای بسیاری از افراد است اما نه برای همه. شما استقلال کامل روی کسب‌و‌کارتان نخواهید داشت، بلکه این یک تلاش تیمی است. شما باید به‌عنوان بخشی از این تیم فعالیت کنید.

سایت Franchising.com چنین تعریفی از فرانشیز ارائه می‌دهد: کار کردن برای خود تحت پوشش شرکت اصلی. این بدان معنا است که هر کس در بلندمدت مسوول موفقیت کسب‌و‌کار مخصوص خود است و موفقیت برند به‌عنوان یک مجموعه، بستگی به موفقیت‌های فردی هر یک از اعضای تیم دارد. همه باید به‌عنوان یک گروه کامل کار کنند و در درجه اول نیازهای برند را در نظر بگیرند. اگر هر کس تنها به فکر کسب‌و‌کار خود باشد، برند آسیب خواهد دید و در نتیجه همه شکست می‌خورند.

سازوکار کلی را باید رعایت کنید: درک این موضوع شاید برای بعضی‌ها سخت باشد. با وجود هزینه‌های گزاف، بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری در فرانشیز را انتخاب می‌کنند چون دریافته‌اند که در درازمدت پتانسیل بیشتری در این نوع سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی وجود دارد و همچنین ریسک کمتر و امنیت بالایی دارد. در این نوع سرمایه‌گذاری باید به‌عنوان بخشی از یک تیم کار کنید، ولی همچنان خود شما مسوول کسب‌و‌کار خود هستید. برای توسعه کسب‌و‌کار و تبلیغ آن نمی‌توانید به‌طور مستقل عمل کنید چون شما جزو مجموعه بزرگی هستید و فقط در آن مشارکت دارید. البته می‌توانید نظر خود را نیز به مجموعه اعلام کنید. بنابراین مهم است که اصول اولیه فرانشیز و بازاریابی چند محلی را بدانید.

مشتریان را در اولویت نگه دارید: در هر کسب وکاری در نهایت این مشتری‌ها هستند که رونق کسب‌و‌کار شما را حفظ خواهند کرد، پس آنها را در صدر برنامه‌ریزی بازاریابی خود قرار دهید. نهراسید و چیزهای جدید را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که این استراتژی‌ها مشتری را به سمت شما می‌آورد یا نه. درصورتی که پاسخ منفی است، به استراتژی‌های دیگری فکر کنید. با دیگر اعضای تیم حول محور نیازهای مشتریان گفت‌و‌گو کنید که بسیار سازنده هستند و در نهایت این تنها عاملی است که کسب‌و‌کار را موفق می‌سازد.

به نظرات مشتریان اهمیت بدهید: این مورد را اغلب کسب‌و‌کارها فراموش می‌کنند، اما شما فراموش نکنید. حقیقت ناگوار این است که بیشتر نظرات توسط مشتریان ناراضی داده شده است. مشتریان راضی ساکت می‌مانند. این شیوه نامطلوب و اغلب غیرمنصفانه تصویری از کسب‌و‌کار آنلاین است. نترسید و از مشتریان دائمی خود بخواهید که نظر بدهند. این یک فرصت است که می‌توانید دقت، شهرت و سابقه کسب‌و‌کار خود را به تصویر بکشید.

یک وب‌سایت با کیفیت ایجاد کنید: وب‌سایت شما جایی است که مشتریان اطلاعات محصولات را می‌بینند و همچنین زمان و مکان و نحوه ارسال محصول را از طریق آن پیگیری می‌کنند. حتما برای هر فروشگاه یک صفحه مخصوص اختصاص دهید که توسط فهرست گوگل بهینه‌سازی شده باشد. این صفحات باید به روز باشند و اطلاعات دقیقی در مورد کسب‌و‌کار شما مانند آدرس، ساعت کاری، اطلاعات تماس و… را در بر داشته باشند.

مطمئن شوید که شرکت اصلی (franchisor) هماهنگی‌های لازم را انجام دهد: اگر چه در نهایت franchisor آخرین حرف در مورد نحوه بازاریابی را می‌زند، اما شما هم باید به‌عنوان بخشی از آن کسب‌و‌کار نظرات خود را ارائه دهید. در برخی از موسسات هیات‌مدیره انتخاب شده به‌طور منظم به بحث در مورد خواسته‌ها و نیازهای کل گروه می‌پردازد. صرف‌نظر از اینکه چگونه این کار انجام شود، کسب‌و‌کار تحت پوشش باید فرصت مشارکت در برنامه‌ریزی بازاریابی مجموعه را داشته باشد زیرا پس از این شعبه‌ها هستند که به‌طور مستقیم با مشتریان در ارتباطند. یک شرکت مادر خوب این را تشخیص می‌دهد و به‌دنبال نظرات شعبه‌های تحت پوشش است.

هزینه بازاریابی باید به‌طور مناسب اختصاص داده شود: به‌طور معمول در یک شرکت بزرگ بودجه بازاریابی به سه قسمت تقسیم می‌شود: هزینه‌های اجرایی بازاریابی، هزینه مواد تبلیغاتی و خرید رسانه برای قرار دادن تبلیغات. یک طرح بازاریابی خوب چند محلی یا فرانشیز باید بودجه مناسب برای این سه حوزه را کنار بگذارد و درصورت نیاز تغییرات لازم در این زمینه ایجاد کند. هر سه این بخش‌ها به‌طور مستقیم تحت تاثیر یکدیگر هستند و باید از اهمیت یکسان برخوردار باشند.

در بازاریابی محلی توجه به تمایلات بازار برای موفقیت کسب‌و‌کار در آن محل لازم است. به یاد داشته باشید که هر برنامه‌ریزی بازاریابی می‌تواند روی کاغذ بسیار خوب باشد، اما این ضامن موفقیت‌آمیز بودن آن در عمل نیست. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که تلاش‌هایتان نتیجه بخش بوده یا نه. در واقع، افزایش آگاهی در مورد برند، مشتریان بیشتری را به سمت شما می‌آورد. در مورد برنامه‌ریزی از تیم خود مشورت بگیرید. به یاد داشته باشید که دو فکر بهتر از یک فکر است و در نهایت برای همه مجموعه نتایج مثبت یا شکست را به همراه خواهد داشت. اگر طرح بازاریابی کار نکند، درآمد کسب‌و‌کار آسیب می‌بیند. دلایل آن را بررسی و درصورت لزوم تغییرات لازم را ایجاد کنید.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

دوره های آموزشی بازاریابی، فروش، برندینگ، مذاکره و...

اشتباهات شرکت‌ها در بازاریابی

مدیرعامل گروه DLB می‌گوید: به جای تمرکز بر گروهی خاص، ابتدا تحقیقات ...