احتمالاً هیچ صاحب کسب و کاری در دنیا پیدا نشود که نسبت به رشد استارت آپ یا برند خود بیمیل باشد. اما از کجا مواد لازم برای رشد و توسعه یک برند و کسب و کار را تهیه کنیم. سایت entrepreneur.com اخیراً در مطلبی به این موضوع پرداخته است.
باور داشته باشید یا نداشته باشید مدیریت یک کسب و کار همانند بازدید از شهری است که پیش از این به آن پا نگذاشتهاید. هیجان انگیز خواهد بود تا در مورد تمام احتمالات پیش رو فکر کنیم؛ ولی زمانی که سفر خود را آغاز میکنید اهمیت دارد درک کنید در حال حاضر در کجا قرار دارید؛ شرایط فعلی شما چیست.درک نکردن اینکه کجا قرار دارید در زمانی که سفر خود را آغاز میکنید در بهترین حالت، رسیدن به مقصد را برای شما دشوار میسازد. در بدترین حالت- شما دور سر خود میچرخید- و هرگز به اهداف خود دست نخواهید یافت.نخستین گام در جهت تشکیل کسب و کار خود، پرسیدن سؤالات درست جهت تعریف صحیح محیط کسب و کار فعلی و وضعیت برند شما است. پاسخی که شما مییابید در نهایت به شما کمک میکند چگونه برند خود را بسازید، آن را مدیریت و به بازار عرضه کنید. خبر مهم اینکه شما به مشاور نیاز ندارید. شما صرفاً میتوانید به سؤالات خود پاسخ دهید؛ با مردم مصاحبه کنید یا یک تمرین تیمی انجام دهید تا به پاسخ سؤالات برسید.در اینجا مجموعهای از سؤالات ساده ولی مهم وجود دارند که به شما در جهت ارزیابی کسب و کار خودتان چه از منظر داخلی و چه از منظر خارجی کمک خواهد کرد.
گام اول: ارزیابی داخلی انجام دهید
در این گام، شما دیدگاه افراد داخل شرکت خود- همانند کارکنان یا شرکای کسب و کار خود- را استخراج میکنید. گردآوری این اطلاعات با دو سؤال ساده انجام میشود:
چه فعالیتهایی به نفع کسب و کار شما است و کدام یک را باید ادامه داد؟
چه مواردی به ضرر کسب و کار شما است و کدام یک را باید متوقف سازید؟
جستوجو برای دیدگاههای عاری از تعصب نه تنها تصویر درستی از برند را ارائه میکند بلکه همچنین به افراد پاسخگو کمک میکند تا به صورت عینی بیندیشند و پاسخهای درست و صادقانه تری ارائه کنند.پاسخ به نخستین پرسش بر محدودههایی از کسب و کار پرتو میافکند که افراد به اینکه عضوی از آن کسب و کار هستند افتخار میکنند. شما امکان دارد از موفقیتهای جدید، بویژه نقش مهم افراد یا فعالیتهای مشخص با نتایجی درست مطلع شوید.دومین پرسش به شکست برند شما میپردازد، مسائلی که اگر به آنها توجه نشود؛ از کنترل شما خارج میشوند. جهت بررسی بیشتر مسائل، این پرسش میتواند با انواعی از پرسشها همراه باشد. برای مثال «اگر شما رهبر برند بودید؛ بر چه مسائلی توجه داشتید؟»
این پرسشها احتمالاً پاسخهایی احساسی را به همراه خواهند داشت. این پرسش از افراد که اگر در مقام ریاست یک شرکت بودید چه کاری انجام میدادید؛ معمولاً مهم ترین مسائل ناامیدکننده از منظر آنها را آشکار خواهد ساخت، مسائلی که آنها فکر میکنند باید فوری بدان پرداخته شود. پرسیدن این سؤالات از طیف گستردهای از سهامداران، روشی مهم جهت دستیابی به درک عمیقی از فعالیت کاری داخلی کسب و کار شما است.زمانی که فهرستی از مؤلفههای کسب و کار را دارید شما میتوانید مسائل را بر اساس تأثیر بالقوه آنها بر کسب و کار رتبهبندی کنید. زمانی که ارزیابی داخلی تکمیل شد گام بعدی پاسخ به سؤالاتی در مورد کسب و کار شما در ارتباط با جایگاه بازار است. این به شما در کسب تصویر بزرگ تری از کسب و کارتان کمک میکند.
گام دوم: بازار را ارزیابی کنید
در گام دوم، شما نیروهای محیطی مهم تأثیرگذار بر برند و سلامت و توانایی کلی آن را مورد ارزیابی قرار خواهید داد. شما میتوانید این تحلیل را با تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها انجام دهید.گام یک، تعریف مجموعه رقابتی برند شما است. محصولات یا خدماتی که میتوانند به سادگی جایگزین برندی شوند که شما عرضه میکنید. شما با فهرست خود از رقبا این چهار خانه را با پاسخ به این سؤال که شرکت شما در مقابل رقبا چه مزایایی دارد و نیز پویایی بازار تکمیل کنید.
نقاط قوت: عناصر برند که در رشد کسب و کار شما مؤثر هستند؛ کدامند؟
نقاط ضعف: عناصر برند که مانع رشد کسب و کار شما هستند؛ کدامند؟
فرصت ها: چه شرایطی در بازار میتواند رشد کسب و کار شما را تسریع کند؟
تهدیدها: چه شرایطی در بازار میتواند رشد کسب و کار شما را محدود کند؟
با تکمیل این پرسشها، شما میتوانید به بینشی دستیابید تا یک راهبرد رشد را برگزینید و از نقاط قوت خود در جهت بهرهبرداری از فرصتها استفاده و نقاط ضعف و تهدیدهایی را که مانع رشد کسب و کار شما میشوند مد نظر قرار دهید. این تحلیل، فرصت موفقیت شما در بازار را افزایش خواهد داد.
راضیه احسانی-کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینیiran-newspaper.com