سیاستهای بازاریابی
- واکنشی (انفعالی)؛ ۲٫ پیشبین؛ ۳٫ نیازآفرین
- بازاریابی واکنشی (انفعالی): این بازاریابی همان طور که از نامش پیداست حالت انفعالی دارد و برای شناسایی و ارضای نیازهایی بکار میرود که نمود عینی دارد که در این حالت اندک شم بازاریابی میتواند آنها را در تشخیص و نوع نیازها یاری کند و به اختراع آن محصول یا خدمت اقدام نماید. به عنوان مثال: بانوان شاغل در ادارات دوست ندارند وقت زیادی را در آشپزخانه سپری کنند که با اختراع لوازم برقی مختلف مثل ماشین ظرفشویی، آرامپز و… این مشکل را رفع کنند.
- بازاریابی پیشبین: این بازاریابی زمانی صورت میگیرد که نیاز هنوز به طور صریح و واضح خودش را نشان نداده است ولی با توجه به تغییر و تحولات موجود در جامعه و حتی طبیعت پیشبینی میشود که به زودی بروز کند. به عنوان مثال: با توجه به شرایط جوی و زیست محیطی موجود کیفیت آب در بسیاری از کشورها رو به بدی سوق پیدا کرده است که شرکتهای زیادی با تولید آبهای پلپ شده توانستهاند اقدام خوبی در تولید این محصولات داشته باشند.
- بازاریابی نیازآفرین: این بازاریابی دلیرانهترین نوع بازاریابیها به حساب میآید و هنگامی است که شرکت محصولی را به بازار عرضه میکند که هیچ کسی خواهان آن محصول نبوده است و حتی وجود چنین کالایی را نیز به ذهنش خطور نداده است. مثل: اقدام شرکت سونی در تولید واکمن در دهه ۱۹۵۰٫
نکته: از نظر ریسک میتوان سیاستهای بازاریابی را به ترتیب از کمترین به بیشترین به صورت ذیل بیان نمود:
نکته: از نظر شناخت مصرفکنندگان در مورد محصول میتوان سیاستهای بازاریابی را به ترتیب از کمترین تا بیشترین به صورت ذیل بیان داشت: ۱٫ بازاریابی نیازآفرین؛ ۲٫ بازاریابی پیشبین؛ ۳٫ بازاریابی واکنش.