برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
جذب و نگهداشت منابع انسانی با استعداد و کارآمد
جذب و نگهداشت منابع انسانی با استعداد و کارآمد

راه های کاهش هزینه ها بدون اخراج کارکنان

 راه های کاهش هزینه ها بدون اخراج کارکنان

در دوران رکود کسب و کار و کاهش درآمد های بسیاری از کسب و کار ها به دنبال کاهش هزینه ها از طریق اخراج کارمندان و کاهش نیروی کار می روند. اتفاقی که باعث می شود کارمندان از نبود امنیت شغلی در هراس باشند و فضای بی اعتمادی در میان کارکنان تان ایجاد شود. علاوه بر این از دست دادن کارمندان قدیمی و ارزشمند به خاطر کمبود درآمد مقطعی و موقت ضرر های زیادی برای سازمان به همراه دارد. اما قبل از اخراج کردن کارکنان خود به این فکر کنید که با چه کارهایی می توانید در راستای کاهش هزینه ها اقدام کنید، در ادامه این مطلب ۶ راه برای کاهش هزینه ها بدون اخراج کارمندان عنوان شده است.

۱- از یک دفتر کوچکتر استفاده کنید

هزینه اجاره و خرید ساختمان برای کسب و کارها به ویژه آنهایی که در شهر های گران مستقر هستند هزینه ای قابل توجه است. اگر فضایی که در اختیار دارید از میزان نیاز شما بیشتر است می توانید با از دو ترفند زیر بهره ببرید: به یک دفتر کوچکتر با قیمت و هزینه کمتر نقل مکان کنید یا بخشی از دفتر خود را به یک شرکت کوچکتر اجاره بدهید. علاوه بر کاهش هزینه ها ممکن است این همسایگی و همکاری برای شما منافع دیگری نیز داشته باشد. اینکه دفتر خود را با کسی به شراکت بگذارید شاید ناخوش آیند باشد اما می تواند در کاهش هزینه ها به شما کمک شایان توجهی نماید.

۲- نیروی انسانی خود را به اشتراک بگذارید

وقتی شرایط کسب و کار راکد است و سطح درآمد شما کم شده است می توانید بخش هایی از نیروی انسانی خود را به شرکت های کوچک و در حال رشد اختصاص دهید. بخش هایی مانند نیروی فروش، سرویس به مشتری، خدمات پس از فروش، و حسابداری شما می توانند برای شرکت های کوچک که توان برپایی این بخش ها را ندارند راهگشا باشند. دنبال شرکت هایی که رقیبتان نیستند اما می توانند از خدمات شما استفاده کنند بگردید و با ارائه خدمات به آنها از نیروی انسانی خود حداکثر بهره را ببرید. به جای اخراجو تعدیل نیرو، این نیرو را با دیگر سازمان ها به اشتراک بگذارید.

۳- بازاریابی خود را بر مشتریان موجود متمرکز کنید

وقتی شرایط کاری و درآمدی عالی نیست و بودجه ها محدود شده برخی سازمان ها به دنبال مشتریان جدید می گردند و بودجه فراوانی را صرف بازاریابی می کنند اما باید بدانید در زمان های کمبود بودجه این کار چندان منطقی به نطر نمی رسد. جذب مشتری جدید حدود ۶-۷ برابر حفظ کردن مشتریان فعلی هزینه می برد. پس به جای تلاش بر روی جذب مشتریان جدید روی مشتریان فعلی خود تمرکز کنید و سعی کنید با ارائه پیشنهادهای جالب و محصول جدید فروش خود را به روی همین مشتریان افزایش دهید.

اگر با کمبود نقدینگی مواجه هستید می توانید با ارائه پیشنهادهای مالی و غیر مالی (مالی مانند تخفیف و غیر مالی مانند عرضه سریع تر محصول و خدمت) مشتریان خود را به پرداخت سریعتر و نقدی ترغیب کنید. (این کار به ویژه برای صنایع سنگین که قیمت بالای برای هر محصول دارند مفید است) با این کار می توانید جریان نقدی خود را تسهیل کنید و جان تازه ای به پیکر کسب و کار خود بدمید.

۴- از دورکاری استفاده کنید

اگر به کارمندان خود اجازه دورکای نمی دهید همین حالا در تصمیم خود تجدید نظر کنید! دورکاری برای کارمندان فهمیده و باتجربه برای شما و آنها یک بازی برد برد است. با دورکاری علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جاری که برای هر کارمند صرف می شود خود کارمند نیز هزینه های کمتری متحمل می شود. هزینه های رفت و آمد روزانه کارمندان با این کار کم می شود و هم چنین در زمان رفت و آمد نیز صرفه جویی حاصل می شود. شما با استفاده از دورکاری می توانید در مقدار فضای مصرفی نیز صرفه جویی کنید و با یک دفتر کار کوچکتر کار خود را اداره کنید. اما همه کارمندان را مجبور به دورکاری نکنید؛ حتما رضایت کارمند در دورکاری را مدنظر قرار دهید و در ضمن، به کارمندانی که دورکاری می کنند یادآوری کنید که در هر هفته یک یا دو روز را به محل شرکت بیایند تا از فضای کاری فاصله نگیرند

۵- از کارآموز استفاده کنید

هزینه استفاده از کارآموز، دانشجویان و کارمندان پاره وقت به نسبت دیگر کارمندان کمتر است. استفاده از کارآموز علاوه بر کاهش هزینه ها باعث استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و مشتاق برای کار است. شما می توانید با استفاده از کارآموزان افرادی را شناسایی کنید که هم به کار شما علاقه دارند و هم در کار خود مهارت و تخصص کافی دارند.

البته اگر قصد دارید از کارآموزها بهره ببرید باید حواستان باشد که برنامه کارآموزی شما برای کارآموزان مفید و آموزنده هست، نباید کاراموزان را به کارهای سطح پایین و روتین مشغول کنید، کارهای مهم و آموزنده را به آنها بسپارید تا بتوانید از کارآموزان با استعداد و توانمند استفاده کنید.

فرصت استفاده از دانشجویان، کارکنان پاره وقت و افراد تازه کار باعث می شود در هزینه نیروی انسانی صرفه جویی کنید.

۶-  بیشتر چانه بزنید

اگر روزهای سختی را از نظر مالی می گذرانید، از تامین کنندگان خود تقاضای تخفیف و فرصت کنید. شاید بتوانید با پیشنهاد پرداخت سریعتر و نقدی از آنها تخفیف بگیرید. علاوه بر این به آنها یادآوری کنید که یکی از مشتریان قدیمی و خوش حساب آنها هستید، احتمالا آنها به انگیزه حفظ مشتری دائمی خود شما را نگه دارند و برای حفظ شما تلاش کنند.

همه هزینه هایی که می کنید را مورد بازنگری قرار دهید، انرژی، تکنولوژی، مواد اولیه، اجاره دفتر و … می توانند مورد جالبی برای چانه زدن و تخفیف گرفتن باشند. سوال پرسیدن که ضرری ندارد! سعی کنید از بخش هایی که تاکنون تخفیفی نگرفته اید تخفیف بگیرید تا با کاهش هزینه ها بتوانید نیروی انسانی خود را حفظ کنید.

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

مدیریت پایدار

  زمانی که صحبت پایدارسازی فعالیت‌های یک کسب‌وکار می‌شود، مدیریت عالی آن ...