عارضه یابی و آسیب شناسی بازاریابی برندسازی و فروش صنعت پوشاک مد لباس و فشن
نکات و پیشنهادات بسیار مهم در بازاریابی و برندسازی صنعت مد و پوشاک
در اواخر قرن نوزدهم نحوه بکارگیری روش ها و مدیریت برند سازی، متداول و فراگیر شد. اما عملاً در دهه های پنجاه و شصت میلادی تولید کنندگان را وادار کرد که برای تفکیک کالاهایشان از کالای رقبا، متوسل به برند و صرف هزینه های سنگین برای برند سازی در دنیای کسب و کار شوند
بنابراین در دنیای امروز برخورداری برند قوی، از الویت های بسیاری از سازمان ها و شرکت هاست. از همین رو محققان در این حوزه ان را از جنبه های مختلف بررسی می کنند. همچنین برند سازی را می توان از دو جنبه ی متفاوت داخلی و خارجی مورد توجه قرار داد. برندسازی خارجی مشتریان را هدف قرار داده و از شیوه هایی برای این کار استفاده می کنند که به صورت مستقیم به مشتری مرتبط است، که در این پژوهش از این جنبه به ان پرداخته خواهد شد. اما برندسازی داخلی به ارتقای برند در درون سازمان، یعنی همان کارکنان گفته می شود
اما برای داشتن برند قوی در نزد مشتری و با افزودن عاملی که خریدار را به انتخاب کالا کمک می کند، ترجیح یا رجحان حاصل خواهد شد. رجحان مزیتی است که می توان در مقایسه یک کالا با کالاهای مشابه در ذهن خریدار ایجاد کرد. رجحان که نتیجه تفکر خریدار در مقابل انتظارات از برند است، به تولید کننده اجازه می دهد که کالاهایش را در شرایط یکسان و غالبا با قیمت برتر و در نتیجه سود بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار فروش عرضه کند.
از همین رو برند را می توان این چنین تعریف کرد : برند عبارت است از مجموعه اگاهی و مزایای اصلی و عمومی کالا یا خدمت همراه با مزیت اضافی که در ذهن خریدار شکل می گیرد و موجب رشد اعتماد و استمرار عمل وی نسبت به کالا می شود
از مهمترین مسائلی که امروزه مدیران برند با آن مواجه اند، چگونگی فراهم آوردن و گسترش درک بهتری از رابطه بین عواملی مثل اعتماد به نام تجاری و عملکرد می باشد. به ویژه که در ادبیات مدیریت در خصوص تاثیر ارتباطات برند بر ایجاد اعتماد به برند پیشنهاد میشود تولیدکنندگان پوشاک همواره ارتباط برند خود را با مشتری حفظ کنند و از هر طریقی از نیازها و مشکلات و نظرات آنها بهره ببرند.
پیشنهاد میشود در تمام تولیدی های پوشاک بخشی به عنوان واحد ارتباطات وجود داشته باشد تا همواره این رابطه را مستحکم نگاه دارد.
- در خصوص تاثیر کیفیت خدمات بر اعتماد به برند نیز باید گفته شود تولیدکنندگان همواره باید در تلاش باشند تا کیفیت مطلوب را ارائه دهند . مشتریانی که رضایتشان از کیفیت خدمات درسطح بالایی است میزان اعتمادشان نیز بالاتر خواهد رفت. ایجاد واحد کنترل کیفیت خدمات در تمامی تولیدی ها پیشنهاد میشود.
- در خصوص تاثیر ارتباطات برند بر وفاداری باید گفت درصورتی که رابطه سالم و لازم میان مشتری و تولید کننده ایجاد شود و اعتماد مشتری جلب شود ، به طور خودکار میزان وفاداری نیز بالا می رود
برای بررسی این موضوع پیشنهاد میشود نرم افزاری برای ثبت مشتریان در هر فروشگاه وجودداشته باشد که بتوان دفعات خرید و فواصل خرید را تعیین کرد . در این صورت می توان میزان وفاداری آنها را به برند اندازه گیری کرد.