وقتی بخواهید یک مشاور فروش دیجیتال برای شرکت خود استخدام کنید چه سوالاتی را باید از او بپرسید.
سوالات مشاور فروش مرور کلی کاری است که از او انتظار داریم. تعداد افراد فعال در اینترنت بیشتر از ۳٫۵ میلیارد نفر به صورت روزانه است. واضح است که شرکتی که می خواهد یک سهم بازار مناسبی داشته باشد باید دارای کمپین بازرایابی دیجیتال قوی ای باشد.
کارآفرینان استارت آپی معمولا خیلی خوب با بازاریابی دیجیتال کار می کنند. دلیل آن هم این است که به خاطر ماهیت استارت آپی خود بودجه کمی دارند. به مرور و با گسترش کسب و کار، مشتریان پایه هم گسترش پیدا می کند و بازاریابی یک الزام خواهد بود.
در این گونه موارد قرارداد بستن با یک مشاور فروش دیجیتال ضروری است و نباید اقدام به استخدام فرد تمام وقت کرد.
سوالی که پیش می آید این است که صاحب کسب و کار، که بازرایاب نیست، چگونه با یک بازاریاب دیجیتال مصاحبه کند؟
این جور موقعیت ها معمولا بحث سر دستمزد است، اما شما باید سراغ مباحثی ورای این صحبت ها بروید.در ادامه به نقل از آی بازاریابی سراغ این مبحث رفته ایم.
وظایف قبل از مصاحبه شما
یک متخصص بازاریابی حرفه ای ابتدا می خواهد مدل کسب و کار شما و اهداف شما را شناسایی کند. بنابراین ابتدا باید آنها را در یک سند بنویسید تا بتوانید آنها را به مشاور فروش که قصد مصاحبه با او را دارید ارائه کنید.
نگاهی به ارجاعات کسب و کارهای مرتبطی که از نظر اندازه شبیه هستند و به صاحب آنها اعتماد داری بیندازید.
با سه تا چهار مشاوری که از ارجاعاتی که جست وجو کرده اید و درآورده اید تماس بگیرید. آنهایی که دارای سابقهی موفقی هستند.
سه سوال اصلی مصاحبه
باید لیستی از سوالات را استخراج کنیی. در اینجا سه سوال اصلی که حتما باید پرسیده شوند آمده است. این سوالات درکی از مهارت ها و تجارب و سطح دانش او به شما خواهد داد. سوالات مشاور فروش به ترتیب زیر است.
۱- چگونه از تحلیل ها برای توسعه و تخمین بازاریابی ابتکاری استفاده می کنی؟
شما ممکن است تحلیل های داده ها را برای اخذ تصمیمات بازاریابی متوجه نشوید.
بنابراین شما ممکن است تمام پاسخ هایی را که به این سوال داده می شود متوجه نشوید.
چیزی که شما در طی جواب به دنبال آن هستید راحت است.
شما باید بپرسید «چرا» و «چگونه» و ابزارهای به خصوصی را که مشاور استفاده می کند بدانید.
همین طور باید بپرسید چه نوع اطلاعاتی را مشاور برای توسعه استراتژی بازرایابی خود به آنها احتیاج دارد.
۲- براساس موفقیت های قبلی شما، چه کانال های محتوایی را برای کسب و کار من مؤثرتر می دانید. چگونه می خواهید آنها را هماهنگ کنید؟
در اینجا شما باید پاسخ های زیر را مرتب کنید.
– تشخیص جمعیت شناختی مخاطبان حاضر و بالقوه و اینکه آنها چه موقع آنلاین هستند.
– ارزیابی تأثیر کانال های جاری، (رسانه های اجتماعی، SEO، ایمیل و غیره). بعلاوه باید گزینه های جدیدی را پیدا کنیم، تا مشتریان حال حاضر را به کار بگیریم و مشتریان جدیدی را جذب کنیم.
– روش هایی برای تقویت برند.
– تقویت مشغول کردن مخاطب و تعامل با او.
– هماهنگی کانال های محتوا (بلاگ ها، وبسایت، رسانه های اجتماعی، SEO). با اینکار پیغام رسانی ثبات پیدا می کند، و موتورهای جست وجو بهتر عمل می کنند.
۳- چگونه بین استراتژی و تاکتیک تفاوت قائل می شوید. یک مثال ارائه کنید.
متأسفانه بسیاری از بازاریاب ها بین این دو مقوله تفاوتی قائل نمی شوند.
طبق گفته Dariaus Philson پاسخ باید چیزی شبیه این باشد:
استراتژی باید براساس یک هدف و یک نقشه عملیاتی باشد.
ممکن است یک هدف افزایش میزان تعامل و نرخ تبدیل باشد. این هدف ممکن است به چند شاخص کلیدی کارایی شکسته شود.
مانند افزایش نرخ تبدیل به اندازه ۱۵درصد در طول ۱۲ ماه.
استراتژی در واقع پاسخ به سوال «چرا» در کمپین بازاریابی است.
تاکتیک ها فعالیت های بازاریابی هستند که برای رسیدن به آن اهداف طراحی شده اند.
اینها می تواند شامل چیزهایی مانند کمپین های ایمیلی باشد. محتواهای جالب تر رسانه های اجتماعی، تبلیغات هدفدار و مانند اینها.
در واقع تاکتیک پاسخی به سوال چگونه در کمپین بازاریابی است.
- منبع:Inc Forsatnet.ir