چگونه یک استراتژی کارآ ایجاد کنیم؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: strategy-business
تقریبا هر کسبوکاری در دنیای امروز با چالشهای مهم استراتژیک روبهرو است؛ چرا که بهندرت مسیر ایجاد ارزش واضح و روشن است. در یک پژوهش جهانی از مدیران ارشد اجرایی، بیش از نیمی از ۴۴۰۰ نفر از پاسخگویان بیان کردند که تصور نمیکردند یک استراتژی برنده داشته باشند. در پژوهش دیگر از بیش از ۵۰۰ مدیر اجرایی ارشد در سراسر جهان، ۹ نفر از ۱۰ نفر تصدیق کردند که فرصتهای بسیار مهمی را در بازار از دست دادهاند. در همین پژوهش حدود ۸۰ درصد از مدیران اجرایی ارشد اذعان داشتند که استراتژی کلی آنها حتی در شرکت خودشان، به خوبی درک نشده است.
بنگاههای اقتصادی فوقالعاده
در کتاب «مزیت حیاتی»: چگونه با یک استراتژی توانمندمحور برنده شویم (انتشارات دانشگاه هاروارد، ۲۰۱۱)، این مزیت مالی را توضیح دادیم که وقتی شرکتها کسبوکار خود را حول یک هویت واضح و جامع میسازند، سود میبرند. ۱۴ شرکتی که مورد مطالعه قرار دادیم آمازون، اپل، سمکس(شرکت سیمان مکزیک)، داناهر (شرکت خوشهای تولیدی آمریکایی است که در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت تجهیزات انتقال و توزیع برق فعالیت میکند)، Frito-Lay (شرکت سازنده انواع اسنک)، هایر، ایکیا، ایندیتکس، گروه سیستمهای صنعت اتومبیل JCI، لگو، ناتورا (بزرگترین شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی برزیلی)، فایزر (شرکت داروسازی آمریکایی و چندملیتی)، کوالکوم (شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکایی) و استارباکس هستند.
آن سوی خرد عمومی
اکثر شیوههای مدیریتی مرسوم از طریق آزمون و خطا و اغلب بدون یک لینک مستقیم به یک استراتژی مشخص توسعه یافتهاند. شرکتهایی که به دنبال آنها هستیم به دنبال جستوجوی موفقیت طبق ضوابط خودشان هستند. سه عمل غیرمرسوم که در ادامه معرفی میشود، روشها و رفتارها و اعمالی را شامل میشود که به آنها کمک میکند تا بتوانند این امر را تحقق بخشند.
۱) متعهد شدن به یک هویت
این بنگاههای اقتصادی ممکن است تنوع گستردهای از محصولات و خدمات را در بخشهای چندگانه ارائه دهند اما همواره هویت آنها روشن و واضح است. هر فردی که با آنها تعامل دارد؛ از جمله مشتریان، کارمندان، عرضهکنندگان، سهامداران و تنظیمکنندگان میدانند که آنها چه کسانی هستند و چه میخواهند. هویت یک شرکت موفق شامل سه عنصر اصلی میشود: یک گزاره ارزش (چگونه این شرکت خودش را از دیگران در ارسال ارزش به مشتریان متمایز میکند)؛ سیستمی از توانمندیهای متمایز که شرکت را قادر میسازد این گزاره ارزش را به انجام برساند و یک پرتفولیو منتخب از محصولات که این توانمندیها را مورد استفاده قرار دهد (گروه توسعه مدیریت)
۲) فرهنگ خود را در کارتان وارد کنید
رهبران کسبوکار میدانند که فرهنگ یک شرکت یعنی مسیری که افراد طبق آن میاندیشند و رفتار میکنند و میتواند استراتژی آن را هم تقویت کند و یا به آن ضربه بزند، گرچه شرکتهایی که مورد مطالعه ما بودهاند، فرهنگ خود را به عنوان بزرگترین دارایی خود دیدهاند. جزئیات فرهنگ آنها ممکن است منحصربهفرد باشد اما همه این شرکتها فرهنگی دارند که نقاط قوت آنها را تقویت میکند. زمانی که فرهنگ خود را وارد کارتان نکنید، کارمندانتان احساس بیهودگی میکنند.
۳) آینده خود را شکل دهید
اکثر شرکتهایی که مورد مطالعه ما بودهاند طی زمان توانمندیهایی که آنها را از مشارکتهای اصلیشان دور کرده است توسعه دادهاند. اگر نتوانید آینده خود را شکل دهید، از رقبایی که در ترسیم آینده خود موفق بودهاند عقب خواهید افتاد. ممکن است فرصت بانفوذ بودن را در بازار از دست بدهید و بنابراین تحت نفوذ و سلطه بازیگران قدرتمند صنعت قرار بگیرید.(گروه توسعه مدیریت)
سه روش بیانشده تنها راه موفقیت نیستند. اما از نظر ما این تنها راهی است که این نوع موفقیت بلندمدت و پایدار را میسازد. این سه مسیر میتواند انرژی و روحیه یک شرکت را افزایش دهد. قطعا، این امر نیاز به تشویق اعتقادات محکم شما دارد. باید نکتهسنج و قاطع باشید، باید بتوانید به فرصتهایی که با استراتژی شما تناسب ندارد نه بگویید.
#فرهنگ_سازمانی
#مدیریت_استراتژی
#توسعه_مدیریت