اصول مدیریت ارتباط با مشتری CRM :
فرایندها و برنامه های کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری ، براساس اصول پایه ای به شرح زیر می باشد .
· هدف گذاری کردن تک تک مشتریان
· جذب و حفظ وفاداری مشتری از طریق ارتباط شخصی
· انتخاب مشتری براساس مفهوم ارزش طول حیات مشتری
بطور خلاصه اختصاصی سازی محصولات ،وفاداری مشتری و انتخاب آنها براساس مفهوم ارزش مدت حیات ، اصول اساسی اجرای مدیریت ارتباط با مشتری می باشند.
روش هایی برای نگهداری و حفظ وفاداری مشتری ارائه شده است که برخی از آنها عبارتند از :
· خلق فرهنگ مشتری مدار
· توانمند سازی کارکنان : شغل کارکنان ارضای مشتریان بوده و آنها نیازمند احساس اطمینان در توانایی شان برای تصمیم گیری هستند.
· سنجش عملکرد: به همراه سنجش سطح عملکرد کارکنان ، سطح عملکرد و کیفیت و بهره وری افزایش خواهد یافت. وقتی کارکنان
سطح عملکرد استانداردی را به دست می آورند، نگهداری مشتری و وفاداری آن طبیعتاً به دست می آید.
· توجه به ارزش عمر هر مشتری : هر مشتری یک ارزش عمر دارد و شرکت های خرده از ارزش مشتری در کل دوران زندگی آنها اطلاع دارند.